3 zasady efektywnego odpoczynku między treningami

Czas na odpoczynek między treningami nie jest czasem straconym. Wbrew wielu opiniom – nie jest również oznaką słabości. Już najwyższa pora, by odrzucić niezdrowe przekonania i uświadomić sobie, że regeneracja to tak samo ważny element planu treningowego jak rozgrzewka, czy rozciąganie.

Podstawowym błędem początkujących amatorów sportu jest zbyt intensywny harmonogram ćwiczeń, w którym nie przewiduje się czasu na odpoczynek. Tymczasem przetrenowanie wcale nie poprawia efektów wykonywanych aktywności, a wręcz przeciwnie – może zahamować rezultaty. Jak to często bywa, odnalezienie złotego środka okazuje się najlepszym rozwiązaniem. Oto 3 zasady, które pozwolą organizmowi naturalnie zregenerować się i zaowocują lepszymi efektami na treningu.

1. Planowanie z kalendarzem w ręku

To podstawowa reguła, w której osoba ćwicząca przejmuje kontrolę nad swoim planem treningowym. Nie można pozwolić, by czas odpoczynku był podyktowany przypadkiem. Dlatego najlepiej rozpisać, dzień po dniu, kiedy i jakie ćwiczenia będziemy wykonywać. A przede wszystkim – świadomie wyznaczać sobie dni odpoczynku. W ten sposób okienko między ćwiczeniami zamiast wzbudzać poczucie winy, będzie odbierane jako jedna z faz cyklu treningowego.

3. Ćwiczenia izometryczne nie gryzą

Jeżeli trening składa się na ogół z samych dynamicznych podnoszeń i energicznych ruchów, w trakcie regeneracji można wytonować mięśnie poprzez wolne ćwiczenia izometryczne. Taka gimnastyka siłowa pozwoli wzmocnić i uelastycznić nasze ciało bez nadmiernego obciążania go. Przykładem ćwiczeń izometrycznych są m.in.: przysiad przy ścianie, deska (plank), czy podparcie na przedramionach.

3. Trudna sztuka odpuszczania

To chyba najbardziej uciążliwa zasada spośród wszystkich wymienionych. Dlaczego? Ponieważ nie jest łatwo odpuścić, kiedy nakręcony umysł podpowiada nam wciąż: ,,więcej więcej więcej!”. Jeśli odpuścimy trening świadomie nie będzie to lenistwem, a raczej oznaką osiągnięcia sportowej mądrości. Ważne jednak by swój czas na regenerację dobrze spożytkować pamiętając o zdrowym żywieniu, 7-8 godzinach na sen i regularnym nawadnianiu się. Wyrobienie w sobie odpowiedniej dyscypliny treningowej ułatwi przerwanie transu ćwiczeń, a z drugiej strony pomoże bez ociągania wrócić do treningu po odpoczynku.

 

5 odpoczynem opt